Analiza rynku krok po kroku
Fundamentem trafnych decyzji menedżerów jest często rzetelna analiza rynku. Lista osiąganych dzięki niej korzyści jest długa, m.in. ułatwia określenie kierunków rozwoju i wybór strategii firmy, sprzyja lepszemu planowaniu, umożliwia poprawę efektywności bieżącej działalności. Umiejętność przeprowadzenia analizy rynku przydaje się również w pracy na pierwszym froncie sprzedażowym. Jak zatem przeprowadzić profesjonalną analizę rynku?
Istota analizy rynku
Analiza rynku1 najczęściej sprowadzana jest do określonych działań mających na celu lepsze zrozumienie mechanizmów, zachowań i procesów rynkowych. Stanowi kluczowy element badań rynku, które obok analizy obejmują także prognozowanie rynku. W poznawaniu zjawisk i procesów rynkowych możesz wykorzystać informacje wtórne, które zostały już wcześniej zebrane, przetworzone i opracowane w formie umożliwiającej korzystanie z nich np. przez różnego rodzaju jednostki administracyjne, instytuty, placówki naukowo-badawcze, wydawnictwa, środki masowego przekazu i inne organizacje, a także z informacji wewnętrznych, którymi dysponują różne komórki organizacyjne reprezentowanej przez ciebie firmy.
Dlaczego warto przeprowadzić analizę rynku?
Celem analizy rynku jest wsparcie procesów decyzyjnych w firmie. Wnioski z analizy mogą posłużyć do istotnej poprawy wyników sprzedażowych. Rzetelna diagnoza rynku ułatwi ci określenie grupy docelowej potencjalnych nabywców, organizowanie sieci sprzedaży, pozyskanie nowych odbiorców, skuteczniejsze negocjacje warunków transakcji. Ponadto umożliwi ci profesjonalne monitorowanie rynku w zakresie popytu i podaży oraz efektywności prowadzonych działań. Analiza zjawisk rynkowych umożliwi poznanie zdarzeń losowych, które wpływają na stan rynku, na którym funkcjonujesz. Z kolei diagnoza procesów rynkowych sprzyja zrozumieniu zdarzeń powiązanych zależnościami przyczynowo-skutkowymi.
Jakie zagadnienia powinna obejmować analiza rynku?
Profesjonalna analiza rynku koncentruje się na dwóch podstawowych obszarach: analizie otoczenia dalszego przedsiębiorstwa (makrootoczenia) oraz otoczenia bliższego (mikrootoczenia). W ramach diagnozy makrootoczenia możesz analizować uwarunkowania ekonomiczne, demograficzne, polityczne, prawne, społeczne, technologiczne i przyrodnicze. W zależności od potrzeb badane zjawiska możesz diagnozować w różnych przekrojach przedmiotowo-podmiotowych, przestrzennych i czasowych. Tabela 1 prezentuje przykładowe, typowe czynniki uwzględniane w analizie makrootoczenia.
Segmenty makrootoczenia |
Przykładowe czynniki makrootoczenia będące przedmiotem analizy |
||
Ekonomiczne |
|
||
Technologiczne |
|
||
Społeczno-kulturowe |
|
||
Demograficzne |
|
||
Administracyjne, polityczne i prawne |
|
||
Przyrodnicze |
|
||
Źródło: opracowanie własne |
Cały artykuł: Analiza rynku krok po kroku
Artykuł można przeczytać w magazynie As Sprzedaży 19/2018